Saturday 2 April 2016

Matrikulasi vs Form 6

Assalamualaikum.

Aku merupakan student matrik kedah. Program dua tahun. Modul 3. Mula mula masuk depa bagi modul 2 dekat aku. Menangeh nangeh mintak tukaq walau classmates dulu best. Tapi disebabkan fizik, ku rela masuk bilik kaunseling nak mintak borang huhu dah la time tu kaunselor sorang tu tengah marah sapa tah haha takut aku. Nasib aku keluaq dengan selamat :')

Sebelum aku masuk matrik, aku masuk form 6. Sains. Dekat sekolah cina. Ni lagi menangeh nangeh aku mintak nak keluaq. Kalau tak keluaq form 6, at least tukaq jurusan. Sebelum aku masuk form 6, serius aku confident yang aku boleh bawak tapi kita hanya mampu merancang. Aku baru jejak sekolah cina teruih aku down. Boleh ka aku stay kat sekolah ni? Dengan keciknya, dengan sesaknya hmm. At last mintak tukaq p sekolah lama. Tapi nak tunggu tukaq tu ambik masa lama gila. Aku stress jadi aku p sekolah dua minggu ja pastu stay rumah sambil berharap surat tawaran u mana mana dan berharap dekat matrik haha sedihnya.

Masa aku duduk rumah tu memang aku banyak termenung duk pikiaq masa depan yang gelap tu sambil dengaq lagu miracle happen. Memang time tu aku berharap gila dekat matrik. Memang duk doa bagi la dapat matrik. Walau orang kata macam macam kat matrik aku tetap nak matrik. Biaq p la dapat dua tahun biaq la orang kutuk pdt pun aku tetap nak. Memang nak gila matrik masa tu.

Aku bukan pandang rendah dekat form 6 tapi kalau boleh aku nak duk asrama. Kalau boleh aku nak berdikari. Kalau boleh aku nak teruskan dengan sains. Memang mula mula dulu dapat form 6 sains tapi takdak melayu kot takkan aku sorang ja kat situ memang takdak maknanya wei. Jadi aku nak matrik sebab orang kata matrik senang sikit hahaha tapi takdak la senang sangat rupanya huhuhu.

Dah la aku dapat form 6 dekat sekolah cina hahaha lawak apakah ini.

Akhirnya, aku dapat jugak matrik yang aku nak tu. Memang seronok gila tahap takleh blah rr sebab takyah ambik sastera hahahahahha seronoknyaaaa. Tapi dapat kmk huhu kenapa tak dapat kmpp. Kmpp dekat sikit dengan kulim. Tapi takpa lah dapat sekali dengan timah hehe boleh lepak sekali. Dan lani timah pun dah nak habih dah dan aku pun tinggal lagi setahun kat sini. 18 ni dah nak pspm. Doakan i dapat 3.5 and above huhu.

Sorry la entry ni bukan nak cerita pasai pros cons matrik dengan form 6 sebab aku pun taktau. Aku pilih takdak ikut pros cons semua tu. Aku pilih ikut apa yang aku nak untuk aku. Aku yang nak belajaq jadi aku pilih ikut aku la hehe. Kalau nak ikut pros cons memang tak kemana la sebab dua dua pun tak best hahahaha. K lah byeeeeee. Assalamualaikum.

Ps : Tapi matrik best hehehehehe dan kawan aku dekat form 6 pun seronok ja. Ikut diri masing masing ;)

22 comments:

  1. Best kan pengalaman di matrikulasi :) Memang tak boleh dilupakan ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah besttt taktau pasaipa best haha tapi tulah tak sabaq nak keluaq haha >.<

      Delete
  2. Matrikulasi kedah, kat changlung ke. Sebenarnya matriks ataupun form 6 kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan. Tapi jika utk form 6 aliran sains. Ia amat mencabar dan jarang sekali anak Melayu yg ambik form 6 Sains.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah dekat changlun. Saya pun tak confident nak ambik stpm sains sbb tu tukar aliran walau tak berapa nak rela. Last last dapat matrik mmg happy tak terkata.

      Delete
  3. Hi kak, I feel you hahha sbb sy akan belajar di f6 nanti dahla skolah cina.mungkin saya akan pindah ke sekolah lama sy.insyaallah tukar jurusan ke kemanusiaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Haha goodluck ok. Semoga Allah permudahkan segala urusan :)

      Tp masuk sekolah cina mmg sedih gila rasa dgn xdak kawan. Duk sorang sorang dlm kelas sains, sedih T.T

      Delete
    2. sy baru dpt tahu bnyk juga classmates sy dpt f6 kat skola tu hehe.nasib baik. Kak sy nak tanya,pdt mmg 2nd intake ke? takda yg first intake? Addmath kak brp ye? sorry bnyk tanya hehe. Addmath sy D yg lain tu credit so sy hrp sgt dpt PDT ni

      Delete
    3. Untung laa akak dulu mmg forever alone habis haha.

      Tak jugak sbb batch akak banyak ja pdt first intake tapi akak taktau batch tahun ni sbb ada yg kata pdt second intake yg pst first intake. Taktau la sorry.

      Addmath akak pun d hehe. InsyaAllah ada rezeki dapat :) Btw result rayuan lambat lagi kan, so doa byk2 naa hehe ;) Goodluck!

      Delete
    4. Ni yg stress ni mnunggu result ;_; terimakasih kak for the kind words :'D

      Delete
    5. Haha time akak result rayuan keluaq 6.6 pun dah stress. Batch kali ni keluaq dekat hujung bulan rasanya, bertambah stress haha.

      My pleasure ;)

      Delete
  4. Hai sis. Saya juga pelajar kolej matrikulasi kedah. Kalau jumpa tegur laa noh. Lagipon dah nak habeh pspm dah. Lupa pulak nak gitau. Saya jugak pdt. So goodluck untuk pspm 2 and do the best :) Semoga berjumpa lagi sem depan

    ReplyDelete
  5. Hai sis. Pdt ni ditawarkan kepada pelajar D addmath je ke ? Takde yang dpt C@B@A ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah utk addmath D ja. Tapi ada yg dpt C utk addmath masuk pdt. Taktau kenapa.

      Tapi selalunya A B C akan dpt pst even ada subjek sains yg lain dpt D, tp addmath A B C tetap dpt pst.

      Delete
  6. Assalamualaikum,,, ni rsult spm sy:
    Bm B+
    Bi A
    math A
    Sej A
    Chem C+
    Physic C
    Bio B
    Addmath D
    Layak kah keputusan sy ni utk PDT??? and kalau dapat tawaran, pihak kml akan call kita or mcmana?? Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak tak dapat first intake eh? Result awak layak ja nak masuk pdt hehe.

      Nanti kita check sendiri dekat laman web. Depa takkan call ka hantar surat ka apa ka :)

      Delete
    2. Tak dpt 1st intake :( kak 2nd intake kan ? Byk tak kekosongan pelajar time akk jd pelajar pdt?

      Delete
    3. Haah 2nd intake. Students pdt tak ramai pun sebenarnya sbb org byk takmau pdt kan. Kat kmk ada 200 lebih ja(x termasuk senior). So rasa mcm banyak ja kosong :)

      Delete
  7. Minta maaf kerana perlu anda meluangkan masa untuk menjawab soalan saya. Soalan yang saya hendak tanya ialah adakah murid SPM 2017 yang terima tawaran ke Tingkatan 6 tidak akan terima tawaran Matrikulasi 2018/2019? Peratusnya adalah kosong? Bagaimana kira markah meritokrasi untuk kelayakan matrikulasi? Harap anda akan menjawab soalan saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semestinya. Result addmath awak bawah c ke sebab tahun lepas, addmath bawah c masuk time 2nd intake. Tapi ada je yang result okay tapi masuk 2nd intake. Tak tahu nak kira merit tu macam mana, sorry. Dulu saya mmg confident akan dapat masuk matrik walaupun tak dapat 1st intake sebab result okay kecuali addmath.

      Delete
  8. Assalamualaikum.. Ada chance ya untuk sec intake matriks... Ingat tak boleh dah sbb dpt form 6 huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Rasanya ada ja chance, kalau result takda failed. Buat rayuan tak?

      Delete

Sapa komen dia baguihh.